|
|||||||||||||
|
||||||
|
Elba – potápačská plavba na drevenej plachetniciElba je najväčší ostrov Toskánskeho súostrovia, s rozlohou 225 kilometrov štvorcových. Dlhá je 27 a široká 18 km. Je vyhľadávaným cieľom turistov a rekreantov z celého sveta, pre jej bohatú históriu, krásne pieskové pláže, peknú prírodu a malebné mestečká. Viac sa o Taliansku dočítaš aj v našej sekcii o destináciách.
|
3. - 10.5.2014 |
Elba potápačským katamaránom |
cca 640 eur |
zatiaľ neurčené |
||
zatiaľ neurčené |
Nepotápač má cenu zníženú o 90 Eur t.j. 550 Eur.
V cene je:
• 7 nocí ubytovanie v trojlôžkových aj dvojlôžkových kajutách s lôžkovinami
a vlastným sociálnym zariadením (WC a sprcha)
• prenájom lode s kapitánom a lodným kuchárom, poistenie lode
• spotrebované pohonné hmoty, voda, plyn, elektrina
• používanie vybavenia lode, motorový čln
• stravu formou plnej penzie
• chladenie vlastných nápojov
• potápanie
V cene nie je:
• doprava k lodi
• platené prístavy a maríny
• cestovné poistenie (v prípade záujmu zabezpečujeme)
Miestom nalodenia a vylodenia sa, bude talianske Piombino. Dá sa tam cestovať letecky 2-3 krát týždenne letom z Viedne – Schwechat do Nice alebo aj vlakom. Je to však komplikované, pretože je potrebné kombinovať lietadlo s autobusom a taxíkom až do prístavu. Väčšina z vás bude asi preferovať individuálne cestovanie vlastným autom.
Vzdialenosť z Bratislavy meria 1100 km. Automobilom (a pri dodržiavaní predpísaných rýchlostných limitov) trvá 10 hodín. Najednoduchším riešením je cesta diaľnicou po trase:
Bratislava-Wien-Graz-Villach-Udine-Padova-Ferrara-Bologna-Pisa-Piombino.
Náklady na cestu ta i späť pri použití automobilu s "bežnou" (8 litrovou) spotrebou vychádzajú na cca 320 Eur. V tejto sume sú dialničné poplatky v Rakúsku a v Taliansku, ako aj pohonné hmoty.
Pohyb nášho plavidla závisí na meteorologickej situácie:
- Pokiaľ fúka malý vietor a more nie je vzduté, je úplne jedno kadiaľ
plachtíme.
- Ak sa zdvihne väčší vietor a more sa začne húpať, budeme vyberať lokality
a plávať v závetrí ostrovčekov.
- Ak začne fúkať veľa, nájdeme chránenú zátoku a tam zakotvíme.
- Pokiaľ bude skutočne veľký víchor, schováme sa v prístave.
„Modern Gypsy“ je tradičná celodrevenná dvojsťažňová plachetnica typu gulet s dĺžkou 21 metrov a šírkou 5,2 m. Je vybavená motorom Fiat s výkonom 240 HP a jej konštrukčná rýchlosť je okolo 10 uzlov. Palivová nádrž má kapacitu 1500 litrov nafty a na plavidlo sa zmestí 1500 litrov vody.
Do výbavy lode treba prirátať 7 + 1 kw generátory a meniče napätia
Oplachtenie lode s celkovou plochou 250 m2 tvoria:
- hlavná plachta (mainsail),
- zadná plachta (mizzen),
- kosatka (jib) a gena.
Loď je opatrená kompletnou takelážou, má dve 150 kg ťažké kotvy so 120
m reťazou s hydraulickým navijakom.
Súčasťou lode je aj 5,5 m gumový čln so 60 HP motorom, ktorý slúži aj pre obsluhu potápačov.
Potápačské fľaše sa plnia kompresorom s výkonom 220 l/min
Takto označujeme celodrevenú motorovú plachetnicu, postavenú pre križovanie pobreží v pokojných vodách Stredozemného mora. Význam slova „Gulet“ pochádza z francúzskeho slova „goelette“ (po slovensky – škuner). Klasická Gulet je známa pre svoj relatívne nízky ponor, veľmi priestranný trup a zaoblenej zadnej časti trupu. Jej sesterskou modifikáciu je tzv. Ketch Gulet, ktorá má zadnú časť plochú a predĺženú, čo ju predurčuje na ešte väčší priestor v zadnej časti podpalubia.
Tradične sa tento typ lodí staval a podnes stavia v Turecku. Bodrum, Fethie, Antalia a Marmaris sú mestá, známe v budovaní Gulet lodí. Celá stavba trvá okolo jedného roka. Rámy lode ako i ostatné časti sú stavané v prevažne z vysokohorských borovíc ktoré sa vyznačujú extrémnou pevnosťou a odolnosťou. Paluba je tradične riešená z vysokoodolného teaku, interiér je často riešený z mahagónu alebo iných drevín. Gulet je dedičstvom a tradíciou stavby lodí, ktoré sa plavili po tisíce rokov cez Stredozemné a Egejské more.
Obľúbené sú podnes pre svoju vynikajúcu stabilitu, ktorá je daná pozdĺžnym
kýlom lode, ale taktiež svoju priestrannosť, ktorá je daná zasa jej
šírkou. Významnou výhodou týchto lodí je oplachtenie ktoré je zvyčajne
na dvoch až troch sťažňoch, ktoré jednak znižuje prevádzkové náklady
a zároveň umocňuje pocit plávania na plachetnici. Gulety štandardne
ponúkajú veľký salón zvyčajne pre celú posádku, ktorý umožňuje okrem
iného i ukryť sa pred nepriazňou počasia. Okrem toho je samozrejmosťou
priestranná kuchyňa a vonkajšie sedenie v zadnej časti lode.
Pobrežie ostrova je dnes vďaka bohatému podmorskému životu, koralovým útesom a veľkej hĺbke mediteránskym rajom potápačov. Čistota a kvalita vody je naozaj vynikajúca a tomu zodpovedá aj množstvo rýb, ktoré tu žijú. Vyskytujú sa tu murény, sasanky, chobotnice a veľké množstvo ďalších druhov. Časté sú húfy barakúd, ropušnice, murény a hlavne obrovské úhorovce, ktoré môžete vidieť v noci loviť na útesoch.
Bohatý výskyt kremeňa a iných odolných hornín spolu s ďalšími faktormi spôsobujú krištáľovú čistotu vody, preto si užijú aj tí, ktorí dávajú prednosť šnorchľovaniu. Na celom ostrove sa nachádza cca 36 bežne navštevovaných lokalít (dostupných väčšinou len z plavidla) s obtiažnosťou od ľahkej po vysoko náročné, s hĺbkami od 2 – 56 m.
Potápačská dovolenková plavba na lodi „Modern Gypsy“, je určená určená hlavne pre potápačov, ale nevylučuje ani ich nepotápajúcich sa rodinných príslušníkov. Trasa plavby je upravená svojou dĺžkou tak, aby vyhovela prianiam potápačov.
Elba (Isola d' Elba), je ostrov s bohatou históriou a prekrásnou prírodou v Tyrhénskom mori. Vysoké skalnaté štíty sa majestátne týčia nad večne zelenými píniami a úbočiami hôr posiatymi cédrami. Ostrov je dlhý 27 km a v najširšom bode dosahuje šírku 18 km, pričom od Piombina na pevnine (odkiaľ pravidelne premávajú trajekty na ostrov) ho delí približne 10 km. Elba so svojimi 225 km2 je po Sicílii a Sardínii tretím najväčším talianskym ostrovom. Jej pobrežie meria viac ako 147 kilometrov a je súčasťou toskánskeho súostrovia, tvoriaceho jeden z najväčších prírodných parkov v Európe.
Najvyšším vrchom ostrova je 1019 metrov vysoký Monte Capanne, na ktorého vrchol sa dá dostať pešo alebo pohodlne lanovkou. Ostrov má 28 000 stálych obyvateľov a na má vybudovanú cestnú sieť so 160 kilometrami. Preto je automobil najpraktickejším spôsobom návštevy ostrova – pravda s výnimkou plavidla.
Mierne počasie, zaujímavo členitá krajina, starobylé kamenné mestečká pripomínajúce zašlú slávu, skalné útesy a rôznorodé scenérie od malých zátok po dlhé piesočnaté pláže, sú dôvodmi, pre ktoré sa rozhodne oplatí navštíviť ostrov Elba. Viac sa o Taliansku dočítaš aj v našej sekcii o destináciách.
Povesť hovorí, že keď sa námorníci v dávnych dobách plavili okolo ostrova, nemuseli sa riadiť kompasom, ani žiadnymi námornými mapami. Jednoducho išli za svojim nosom. Už na šírom mori bolo totiž cítiť množstvo liečivých bylín, rastlín a korenín, ktoré na Elbe rastú. Práve preto volali v minulosti Elbu - Zeleným ostrovom. Podľa legendy sa pri výstupe z mora roztrhol Tyrrhenskej Venuši perlový náhrdelník a perly ktoré dopadli na zem sa rozbili na viacero častí. Z ich úlomkom vznikli na morskej hladine Toskánske ostrovy. Najväčším z nich je práve Elba, ktorá z vtáčej perspektívy pripomínajúca veľkú, plávajúcu veľrybu.
Je paradoxom, že ostrov najviac preslávil legendárny vojvodca Napoleon, hoci na ostrove žil so štatútom vyhnanca. V roku 1815 strávil na Elbe len deväť mesiacov o čom miestny obyvatelia často s úsmevom vravia, že bol u nich na materskej dovolenke. Aj napriek tomu, že bol v exile, vyhlásili ho za cisára ostrova. Počas krátkeho panovania dal doviesť dva milióny koreňov vinnej révy, jedlé gaštany, vystaval kanalizáciu a vôbec prvé cesty, čo sa stalo neskôr zdrojom bohatstva tunajších obyvateľov.
Napoleon sa tu podnes teší veľkej popularite. V hlavnom meste ostrova, v Porto Ferraio, stále stojí jeho dom, v súčasnosti múzeum. Krásna rustikálna vila stojí na špičke útesu s výhľadom na more. Vedie k nej až 137 schodov. Zachovala sa aj Napoleonova osobná maliarska zbierka a trofeje, ktoré získal počas svojej výpravy do Egypta.
S cisárom bola vo vyhnanstve aj jeho sestra Paulína, ktorá si vraj ostrovnú atmosféru riadne užívala. Údajne bola Paulína rovnako náruživá ako jej brat Napoleon. V časoch pred dvesto rokmi, keď ženy ukazovali chlapom ledva členky, sa Paulína chodila kúpať do mora úplne nahá. Aj jeden z ostrovov neďaleko pobrežia dostal jej meno. Údajne si tam často užívala s miestnymi mládencami.
Elba však nikdy nebola bezvýznamným fliačikom zeme. Už za čias starých Rimanov boli na ostrove objavené bohaté zásoby mramoru a žuly, z ktorej je postavený aj rímsky Pantheón. Na južnej strane ostrova sa dokonca dodnes nachádzajú dva veľké stĺpy, ktoré Rimania vytesali, ale ich už nestačili preniesť na pevninu. Navyše, nie je tomu tak dávno, čo boli na ostrove v prevádzke bane na železnú rudu.
Elba bola po dlhé stáročia aj útočiskom saracénskych pirátov, ktorých sa podarilo vyhnať až vojskám bohatého mesta Pizza. Pizzania postavili na ochranu pred Saracénmi viacero strážnych veží, z ktorých tri môžu návštevníci vidieť dodnes v mestách Marciana Marina, Marina Di Campo a Rio Marina.
Už v antických dobách bol osud ostrova určovaný dvoma faktormi: strategická poloha a nerastné suroviny. Vďaka týmto faktorom bol často cieľom dobyvačných útokov (piráti, Etruskovia, Rimania, Španieli). Dodnes na ňom nájdete stopy obranných múrov, stavieb a pevností ale aj zvyšky ťažobných zariadení. Novodobá história začala už spomínaným Napoleonovým pobytom, ktorý pred odchodom do Waterloo po sebe zanechal nielen niekoľko reforiem, ale aj nádherné budovy (Villa dei Mulini v Portoferraio, letné sídlo San Martino), v ktorých sú dnes múzeá.
Kto z návštevníkov má rád dobré jedlá, rozhodne si príde v miestnych reštauráciách na svoje. Tunajšia kuchyňa vychádza predovšetkým z najrôznejších úprav rýb, a tak pokiaľ Elbu navštíviš, nezabudni ochutnať vynikajúcu rybaciu polievku sburita, cacciucco a cibulové gurguglione. Kedysi to boli jedlá chudobných, ale dnes kraľujú miestnej kuchyni.
Športovo založeným jedincom, ponúkne Elba rôznorodé cyklistické trate a cesty. Bicykel si môžeš vypožičať prakticky v každom mestečku. A odmenou za námahu ti budú nádherné vyhliadky na more a prírodu. Piesčité pláže striedajú kamienkové. Jednou z rarít ostrova je aj pláž z čiernym pieskom. Nádherné prírodné scenérie vytvárajú výborné podmienky aj pre ďalšie formy aktívnej dovolenky: cykloturistiku, turistiku, trekking, windsurfing alebo čoraz populárnejší morský kajak. Pro všetkých ostatných je tu dostatok požičovní áut, motocyklov a skútrov.
Pochopiteľne, že z nášho hľadiska, bude vďaka priezračnej morskej vode najväčším lákadlom Elby potápanie a šnorchľovanie v okolí ostrova.
Na ostrove je sedem mestečiek a osád: Campo dell´Elba, Porto Azzurro, Rio Marina, Marciana, Capoliveri, Marciana Marina a Rio nell´Elba.
Portoferraio
Malebné stredoveké prístavné mesto je zároveň hlavným mestom a tiež
najľudnatejším strediskom. Práve do tohto prístavu pripláva trajekt
z pevniny. Je plné obchodíkov, barov a kaviarničiek. Nad ním sa týči
mohutná obranná pevnosť, ktorá sama o sebe stojí za prehliadku, aj keď
sa k nej budete musieť vyšplhať strmými stredovekými uličkami.
Bagnaia Lido
Toto malé letovisko leží na severnej strane ostrova. Dominantou okolia
je Volterraio, hrad z 11.storočia, ktorý je častým turistickým, ale
aj cyklistickým cieľom pre svoj prekrásny výhľad na more.
Capolivery
Banícke a vinárske mestečko leží na juhovýchodnom pohorí ostrova, na
panoramatickom mieste s dych vyrážajúcim výhľadom na pobrežie. Najbližšie
pieskovo-skalnaté pláže ležia do 5 kilometrov a patria medzi najkrajšie
na ostrove. Capolivery je ideálnym východiskovým miestom pre poznávacie
výlety z juhovýchodnej strany pobrežia.
Marciana Marina
V severnej časti Elby leží a mestečko, ktoré chytá za srdce so svojím
pôvabným centrom a promenádou. Z mestečka sa dajú podnikať výlet k obci
Marciana, spoznávať ďalšiu zrúcaninu hradu alebo si vyšliapať na najvyššiu
horu ostrova Monte Capanne. Z jej vrcholu je vidieť Korziku či ostrovy
Pianosa, tajuplný Montecristo, Capraia.
Lacona
Je najpopulárnejším letoviskom južnej časti s príjemnou medzinárodnou
atmosférou. Tunajšia pláž je dlhá a piesková a tak sa tu môžu bez problémov
kúpať aj tí najmladší.
Marina di Campo
Je ďalším turisticky atraktívnym mestečkom s historickým centrom, úzkymi
uličkami plnými kaviarní a obchodov a rušným nočným spoločenským životom.
To všetko obklopujú zelené kopce a dlhá piesočná pláž.
Cavo
Toto malé sympatické mestečko ležiace na najvýchodnejšom výbežku ostrova,
sa vyznačuje krásnymi kamennými plážami a svojou "odľahlosť"
od ostatnej časti ostrova z neho robí pokojné a romantické miesto.
Použité ilustrácie sú z knihy - Jules Verne: 20.000 míľ pod morom |