Pro Dive Chorvčtsko 
 

Južné Francúzsko – potápačská plavba katamaránom

 

Do oblasti južného Francúzka k Stredomorskému pobrežiu jazdíme najmä za skvelým vrakovým potápaním. Je len málo miest, kde je možné už počas 5-6 potápačských dní poodhaliť veľkú časť histórie lodiarstva. Po morskou hladinou tu nachádzame ostatky veľmi starých plachetníc, vraky s oplachtením aj parným pohonom, lode nitované aj plavidlá s na vtedajšie časy inovačnými prvkami v ich konštrukcii. Nájdeme tu vraky lodí, lietadiel či iných dopravných prostriedkov.

Viac sa o Francúzsku dočítaš aj v našej sekcii o destináciách. Ak pobyt na lodi "nie je pre teba", môžeš s nami ísť potápať do tej istej oblasti aj s pobytom na brehu. Pozri našu ponuku.

 


Termín a cena

 

19.- 26.5.2011
Potápačská plavba katamaránom
610 Eur
21.-28.7.2011
Potápačská plavba katamaránom
650 Eur

 

V cene je:
- Ubytovanie na 7 nocí v dvoj- a troj-lôžkových izbách
- Potápanie (fľaša, olovo, plnenie vzduchom, divemaster)

V cene nie je:
- Transport do Giens
- Poistenie
- Strava

 

Cesta do Giens

Miestom nalodenia a vylodenia sa, bude prístav Giens. Dá sa tam cestovať letecky 2-3 krát týždenne letom z Viedne – Schwechat do Nice alebo aj vlakom. Odtiaľ potom autobusom a taxíkom až do prístavu. Väčšina z vás však bude preferovať individuálne cestovanie vlastným autom.

 

Vzdialenosť z Bratislavy meria 1390 km. Automobilom (a pri dodržiavaní predpísaných rýchlostných limitov) trvá 13-16 hodín. Najednoduchším riešením je cesta diaľnicou po trase:

Bratislava-Wien-Graz-Villach-Udine-Padova-Brescia-Piacenza-Genova-Cannes-Heyres-Giens.

Náklady na cestu ta i späť pri použití automobilu s "bežnou" spotrebou vychádzajú na cca 450 Eur. V tejto sume sú dialničné poplatky v Rakúsku, Taliansku a vo Francúzsku ako aj pohonné hmoty.

 

Nalodenie sa a parking

Po príchode do prístavu v Giens si môžeme vozy v záujme pohodlného vyloženia vecí zaparkovať priamo pri móle. Neskôr si automobily preparkujeme o 50 m ďalej na platené parkovisko. Zvyčajná cena dohodou sa pohybuje od 10-20 Eur.

 

Giens

Polostrov Giens je 6 km dlhý a je spojený s pevninou dvoma úzkymi pobrežnými šijami, čo je svetový unikát. Slnko tu svieti až 300 dní v roku. Je to ideálne miesto na dovolenku so skvelými podmienkami najmä pre cykloturistiku, windsurfing a samozrejme ak k tomu prirátame množstvo vrakov ktoré sa tu nachádzajú, robí s neho ideálne miesto aj na potápanie. Návštevníkov určite ohromí slnečné počasie, rozmanitosť pobrežia, krása blízkych ostrovov a hôr, porastených bujnou vegetáciou a veľmi originálna vodná flóra na morskom dne.

Iba 20 minút plavby od pevniny je ostrov Porquerolles, 7 km dlhý a 2,5 km široký, ktorý je snáď najpôvabnejším ostrovom Riviéry. Atmosféra na ostrove pripomína skôr zámorskú kolóniu, pretože v minulosti bol osídlený najlepšími Napoleonovými vojakmi, ktorí sem odchádzali do výslužby.

 

Trasa plavby

Naša trasa bude závisieť najmä na aktuálnej meteorologickej situácii:
- Pokiaľ fúka malý vietor a more nie je vzduté, je úplne jedno kadiaľ sa budeme pohybovať.
- Ak sa zdvihne väčší vietor a more sa začne húpať, budeme vyberať lokality a plávať v závetrí ostrovčekov.
- Ak začne fúkať veľa, nájdeme chránenú zátoku a tam zakotvíme.
- Pokiaľ bude skutočne veľký víchor, schováme sa v prístave.


Loď Belina

Obytné priestory tvoria 4 kajuty pre hostí = 2x dvojmiestna a 2x trojmiestna.

V dvojmiestnejj kajute sú: dve samostatné lôžka o rozmeroch 195 x 90 cm.
V trojmiestnej kajute sú: jedno dvojlôžko 195 x 170 cm a váľanda.

Salón je tvorený pevným stolom s lavicami, kde budeme môže svorne stolovať všetkých desať hostí naraz. Plne vybavenú kuchyňu dopĺňa: plynový sporák s rúrou, kuchynský drez s teplou aj studenou vodou, skladovacie priestory a 3x 120 l chladnička.

 


Na prove je paluba s rozmermi 9m2 a slnečná paluba 12,5m2
Plošina na korme (4m2) pre skoky do vody a zadná paluba s rozmermi 20,5m2 s lavicou pre 11 potápačov. Obe sú zastrešené plachtou s UV filtrom.

Na palube je 2x WC so sprchou. Sprcha so sladkou vodou sa nachádza aj na palube


Posádka

Posádku tvoria dvaja ľudia. Kapitán a "kormidelník". Sú celkom samostatní a s výnimkou spoločných toaliet celkom nezávislí od priestorov určených pre hostí. Posádka sa stará o prevádzku a pripravenosť lode. Rovnako aj o jej čistotu. Pri potápaní pomáha pri vstupe do vody a výstupoch z vody.

 

Nákup potravín

Je zbytočné si voziť kompletnú zásobu potravín zo Slovenska. Teplo a dlhá cesta autom by im v mnohých prípadoch ani neprospeli. Nákup sa dá pohodlne realizovať v sieti hypermarketov Casino, nachádzajúcich sa pred mestom Toulon ešte pred príchodom do Giens. Ceny sú porovnateľné s tými, na aké sme zvyknutí z domu. Menšie zásoby (čerstvé bagety-syry-zelenina a víno) sa dajú neskôr nakúpiť v ktoromkoľvek z prístavov, kde budeme počas plavby kotviť.

 

Stravovanie

Od pasažierov sa očakáva, že si prípravu stravy a umývanie riadov rozdelia medzi seba. Za vhodné sa považuje zásobenie hotovými jedlami, alebo stravou s jednoduchou prípravou. Takýmito môžu byť: konzervovaná strava, lúskoviny, ryža a cestoviny. Vajíčka, surové mäso a ďalšie potraviny sa v teple a obmedzenej kapacite lodných chladničiek rýchlo kazia.

Užitočné bude, ak sa nad jedálničkom čiastočne zamyslíte už doma, prípadne "rozdelíte úlohy". Ušetrí sa tým veľa času stráveného v kuchyni. A aspoň sa poskytne priestor tým, čo sa chcú "blysnôť" nejakým gastronomickým skvostom!

Voda na lodi je čerpaná ako pitná a nádrže sa každý týždeň dezinfikujú. Napriek tomu doporučujeme túto vodu používať len na varenie (káva, čaj, polievky atď...) ako aj na umývanie riadu. Vhodným sa z tohto uhla javí zásobenie pitnou balenou vodou.

 

Oblečenie a osobné veci

Oblečenie sa hodí bežné - letné, voľné a pohodlné. Na lodi stačia jedny - maximálne dvojo topánok. Potrebovať ich budeme len na súši večer. Dodržuje sa tu "bosí režim". Je to pohodlné a aj bezpečnejšie. Ak chceš spať na palube, zober si so sebou spacák a karimatku.

 

Mimo hlavnej letnej sezóny je bežné, že sa v noci môže výraznejšie ochladiť. Doporučujeme preto okrem bežného "plážového" oblečenia aj zopár teplejších kúskov.

Nezabudni si ani opaľovací krém, lieky proti morskej chorobe či "potápačské" kvapky do uší. Na lodi je MP3 prehrávač, takže si môžeš zobrať svoju obľúbenú hudbu so sebou.

 

 

Potápanie

Uloženie výstroja
Na katamaráne Belina zažiješ ozajstný „luxus“ potápania! Hneď po nalodení, si všetok potápačský výstroj uložíme na vybrané miesto na zadnej palube, do špeciálne zhotovenej a plne zastrešenej potápačskej lavice. Tam zostanú počas celého pobytu, bezpečne uložené a bez potreby neustáleho rozoberania potápačského setu.

Neoprén si zavesíš na drevený vešiak, na ktorom vyschne do ďalšieho ponoru. Jedinou povinnosťou potápačov bude demontáž regulátora z fľaše za účelom jej naplnenia ako aj jeho opätovné nasadenie.

Fľaše a záťaže
Na palube lode Belina sú k dispozícii potápačské fľaše (7x12 a 4x15 litrov), záťažové opasky a dostatok záťaže (1,5 kg jedna kocka). Kto obľubuje väčšie, či zdvojené zásobníky sa bude musieť s našim centrom Aronnax dohodnúť o ich zápožičke vopred.

Plnenie flaiš
Je na katamaráne hračkou. V prípade potreby, je posádka schopná vďaka vysokotlakovým zásobníkom vo vzduchovej banke a "napĺňajúcej" kapacite 640 litrov za minútu naplniť 10 fliaš hoci aj za 20 minút! Kompresory sú umiestnené v podpalubí a preto ich hluk bude obťažovať len minimálne. Ak chceš potápať na Beline s Nitroxom, musíš nám to taktiež oznámiť vopred.

 

Vstup a výstup
Pre prípravu na ponor, obliekanie výstroja slúži zastrešená zadná paluba s čistou výmerou 19m2. Ponor sa začína skokom do vody zo zadného priestoru, doplneného pre väčšiu bezpečnosť zábradlím. V prípade potreby, môže zo zadnej časti vstúpiť do vody aj 5 potápačov naraz.

Výstup na palubu je možné vykonať pomocou dvoch bezpečných rebríkov s pevným zábradlím, spustených pod vodu, priamo na potápačskú plošinu. Po výstupe na plošinu sa po normálnych schodoch s pevným zábradlím vystúpi až na palubu. Fľašu s kompenzátorom sa odloží po usadnutí na lavicu jednoduchým rozopnutím praciek.

 

Potápanie z lode
Na opláchnutie fotoaparátov, kamier či počítačov slúži nádoba zo sladkou vodou. Na sprchovanie osôb je určená sprcha priamo na zadnej plošine.

Potápanie z lode
Ak je loď na lokalite zakotvená, slúži pre zanorenie a vynorenie kotevná reťaz. Pokiaľ sa na lokalite nedá zakotviť, posádka manévrovaním priblíži katamarán do tesnej blízkosti zostupového lana. Počas celého ponoru driftuje potom v okolí tak, aby boli bubliny potápačov na dohľad. V záujme zvýšenej bezpečnosti sa v takých prípadoch použije gumený doprovodný čln so silným motorom.

 

Charakter potápania
Od lodného safari v Egypte alebo Maledivách sa potápanie z lode vo Francúzsku líši tým, že večer budeme môcť kotviť v prístave nejakého historicky zaujímavého pobrežného mestečka. Nadýchame sa tam pravej mediteránskej atmosféry doplnenej o dobré víno a morské špeciality južného Francúzska.

Potápačov zvyknutých prevažne na chorvátske more, asi najviac prekvapí bohatšia fauna aj flóra. Niektoré vraky aj útesy sú doslova „chlpaté“ od gorgónii a koralov. Uvidia veľké hejná malých ale aj veľkých rýb ktoré sa vyskytujú v okolí vrakov, kde sú vynikajúco chránené pred rybárskymi sieťami. Magnetom však bude veľký výskyt rýb akými sú: garupy, murény a gigantické morské úhory s rozmermi, často krát väčšími než murény v Egypte.

 

Vrakové potápanie
Na svoje si na francúzskej riviére prídu predovšetkým náročnejší potápači, obľubujúci hlboké vrakové potápanie. Sú ich tu stovky od malých, až po obrovské, na ktorých sa dá pokojne potápať aj celý týždeň. Vraky sa nachádzajú prevažne v hĺbkach od 30 metrov do 65 metrov. K videniu sú vojnové lode z prvej aj druhej svetovej vojny, zásobovacie lode, ale aj lietadlá ako napríklad Hellcat, Wildcat alebo bombardér B-17. Tou „čerešničkou na torte“ je pochopiteľne vrak slávnej ponorky Rubis. Sklamaní ale nebudú ani tí, ktorý uprednostňujú morskú faunu a flóru.

 

Náročnosť ponorov a lokality sa budú prispôsobovať podľa záujmu ale aj podľa kvalifikačných stupňov potápačov. V praxi to bude znamenať, že definitívna podoba trasy sa trasu budeme vyberať s ohľadom na skúseností a schopností najmenej skúseného potápača skupiny. Ponory budú pomerne ťažké. Dôvodom sú hĺbky ale aj prúdy.

Kvalifikačné predpoklady
Kvalifikáciou na potápanie v týchto vodách je minimálne Advanced Diver. Povinnou súčasťou výstroja je povrchová značkovacia bója. Za samozrejmé sa považuje schopnosť jej používania na otvorenom mori a v prúdoch. Každý potápač musí mať tiež potápačský počítač.

 

Pred ponorom bude „povinný“ brífing, na ktorom sa dozvieš všetko potrebné o danej lokalite. V prípade záujmu sprevádza pod vodou potápačov aj člen posádky. Obaja členovia posádky majú aktualizovaný štatút kurzu potápačskej prvej pomoci a resuscitácie. Na palube je záchranný kyslíkový prístroj a plne vybavená lekárnička.

 

Potápačské lokality

 

- Sac de Langustier
Je jedným z útesov, kde je vždy množstvo rozmanitého života. Potápači zvyknutí na faunu chudobnejšie vody Chorvátska, budú veľmi milo prekvapení množstvom a veľkosťou druhov rýb. Milovníci podmorského života, ktorí “nemusia” vraky si takto tiež prídu na svoje. Podobných reefov a lokalít s množstvom fauny a flóry je v tejto oblasti samozrejme viac.

 

 

- Rubis
Vrak ponorky je jednou z najznámejších a najnavštevovanejších potápačských lokalít. Ponorku triedy Saphir, spustili na vodu v Toulone roku 1931. S výtlakom 923 BRT a 45-timi mužmi na palube plávala na hladine max. rýchlosťou na hladine 12 a pod vodou 9 uzlov.

Počas druhej svetovej vojny bojovala na strane spojencov, pričom má na svojom konte množstvo úspešných bojových akcii. Rubis položila 683 mín a potopila 14 lodí o celkovom výtlaku 21 410 BRT. Plavidlo sa dokonca stalo nositeľom Záslužného kríža za účasť v oslobodzovacích bojoch a ďalších pôct, spojených s jeho bojovou činnosťou.

Po vojne Rubis slúžila ako školiace plavidlo pre výcvik obsluhy sonarov. Aby sa predišlo jej dehonestujúcemu zošrotovaniu, bola táto ponorka -hrdina v roku 1958 potopená ako cvičný cieľ pred mysom Camarat. Dnes spočíva na pieskovom dne bez vegetácie v hĺbke 34-42 m. Z diaľky sa zdá akoby plavidlo nebolo vôbec poškodené a len v zálohe odpočívalo.

Rubis je 66 metrov dlhá, 7 metrov široká a 8 metrov vysoká. Mohla prenášať až 32 mín, mala 5 torpéd na zadnej časti a dva podnes viditeľné kanóny na palube. Okrem pozostatkov tohto legendárneho plavidla, uvidíš jeho dnešných obyvateľov - obrovské morské úhory a murény.

 

 

- Le Tell – Obchodná loď
Na vodu bola spustená ešte v predminulom storočí v roku 1879. Jej pôvodná dĺžka bola okolo 77 metrov. Le Tell pravidelne pendlovala medzi Nice a Marseille s 38 - člennou posádkou. Potopila sa v noci za hmly dňa 25. októbra 1913 po náraze na útesy mysu Camarat. Zbytky vraku sú dnes v neveľkých hĺbkach do 18 metrov a vhodné aj pre začínajúcich potápačov.

 

 

- L´Espignole - delový čln
Postavený bol v roku 1900 v Le Havre. Vo svojej dobe patrila táto loď k najrýchlejším svojho druhu na svete. Ku dnu šlo toto 56 metrov dlhé a 6 metrov široké plavidlo vinou kapitána po kolízii s útesmi pri Le Cavalaire 4. februára 1903. Loď v tom čase viedla flotilu.

Na jeho palube bolo v tom okamihu až 62 členov posádky. Akoby vystrihnuté z comicsu sa v hĺbke 33-38 metrov smerom k hladine, sa dnes týčia rebrá tejto lode. Vrak je obývaný obrovským množstvom rýb a vyzdobený porastom žltých gorgónií.

 

 

- Prophéte - Parník
Prophéte postavili v lodeniciach "Charles Reynaud" ako modernú loď. Bol jedným z prvých parníkov, ktoré malo namiesto tradičných lopatiek inštalovanú lodnú skrutku. Domovský prístav opustilo toto 41,5 metra dlhé plavidlo s výtlakom 200 BRT 10. marca 1853. Už po 4 rokoch bolo predané za na vtedajšie časy neuveriteľných 70.000 frankov istému Claude Mourouovi a pendlovalo medzi Alžírskom a provensálskym pobrežím.

26. marec 1860 zastihla paroloď s nákladom zvierat na palube silná búrka. Kapitán Cotton preto hľadal útočisko v zátoke Agay. Neskôr napriek tomu narazila na podmorské útesy pri Cap Ladier, kde sa potopila. Dnes jej pozostatky môžeme skúmať v hĺbke 29-34 metrov. Na vraku býva takmer bez výnimky krásna viditeľnosť, pričom jeho útroby sa stali domovom rastlín a živočíchov, pre ktoré tvorí umelý útes a poskytuje ochranu a úkryt.

Aj po viac ako 150-tich rokoch sú vonkajšie kontúry vraku dobre rozlíšiteľné. Stredu vrakoviska kraľuje obrovský parný kotol s impozantným, až 5 metrovým náhonovým kolesom, patriacim medzi ústredné fotomotívy tunajších vôd!

 

 

- Le Poursuivante - Torpédovka
Rodný list vystavili tejto pôvodne torpédovke s rozmermi 80 x 72 m 4. augusta 1936. Neskôr po menšej nehode bolo plavidlo v novembri 1942 predané talianskemu námorníctvu. Potopilo sa v roku 1947. Vrak je rozlomený na dve časti a leží v extrémnych hĺbkach od 45 do 58 metrov.

V súčasnosti je Le Poursuivante zaujímavo porastený gorgóniami a bohatý na mediteránsku faunu. Morské úhory, ktorým poskytuje útočisko dosahujú na tomto vraku až legendárnych veľkostí cez 2 metre!

 

 

- Ramon Membru - Nákladný parník
Táto loď na parný pohon bola postavená v roku 1873. Potopila sa následkom explózie v júni roku 1921. Vrak je pre neveľkú hĺbku, v ktorej sa nachádza (10-20 metrov), známy aj z kníh a filmov skupiny okolo J.Y.Cousteaua.

 

 

- Le Togo - nákladná loď z I sv. vojny
Najhlbší vrak v oblasti, parník s rozmermi 78 x 10,5 metra a výtlakom 1339 BRT, bol postavený 30. augusta v roku 1882. Do služby vstúpil ako Ville de Valence. Neskôr bolo plavidlo predané do Talianska a viac razy zmenilo majiteľa aj meno.

V časoch 1. svetovej vojny, 12. mája 1918 sa loď už s menom Togo potopila po kolízii s mínou, položenou nemeckou ponorkou UC 35. Po dopade na dno rozpadlo na 2 časti vzdialené od seba na niekoľko metrov. Dnes leží Togo na kýle, hrdo vzpiamené. Jeho predná časť vraku v hĺbke od 47 metrov, pričom až na dno je potreba plávať ďalších 10 hĺbkových metrov.

Zadná časť je v hĺbke 61 metrov a je asi 4 metre vysoká. Potápačsky atraktívnou je najmä prova vraku, porastená gorgóniami so zachovalými kotvami lode. Transportér je vo výške strojovne rozlomený a medzeru vypĺňajú mnohé artefakty vraku.

Potápanie na vraku Togo je veľmi náročné a rozhodne patrí už do kategórie „technického potápania“. Veľká hĺbka a s ňou súvisiaca zvýšená spotreba plynu, ako aj nemožnosť realizácie tohto zostupu bez potrebnej dekompresie vylučuje z jeho návštevy menej skúsených potápačov. Vyžaduje serióznu prípravu, kvalitný výstroj a spoľahlivého partnera.

 

 

- Donator /Prosper Schiafino/
K jednému z najkrajších vrakov Stredozemného mora patrí aj Donator. Loď s dĺžkou 78 metrov a s pôvodným názvom Petite Terre bola postavená v roku 1931 v Bergene v Nórsku. Spočiatku prevážala banány z Antíl do Francúzska. V roku 1939 bola predaná C. Schiaffinovi, ale zastihla ju II. svetová vojna. Stala sa z nej vojenská loď s menom Donator. Svetový konflikt prežila bez poškodenia pričom ju opäť premenovali na Prosper Schiaffino. Len o mesiac neskôr, na ceste z Alžírska do Nice, keď viezla náklad vína a bední, narazila na mínu. Nešťastie sa odohralo 10. novembra 1945. Bola to jedna z posledných vojenských mín, čo zostali v mori asi námornú míľu juhozápadne od Porqueroll, kde sa Donator potopil.

Vrak je zlomený na dve časti, pričom vrchná leží v hĺbke 42 m a spodná až v 48m. Skúsenejším potápačom je umožnené aj penetrovať do vnútra vraku, kde uvidia skladový priestor a dielňu. Vo väčšine prípadov tu uvidíme obrovské garupy. Donator (Prosper Schiafino) je nádherne obrastený kolóniámi červených a žltých gorgónií a plný života.

 

 

- Sagona /Le Grec/
Vrak lodi leží juhovýchodne od Porquerolles v hĺbke 35 - 47 metrov. Sagona bola menšia nákladná loď s dĺžkou 53 m a šírkou 8.6 m. Vyložená vážila 808 ton. Plavidlo postavili v roku 1912 v škotskom Dundee, pričom postupne zmenila niekoľkých majiteľov. Nakoniec ju kúpil v roku 1943 majiteľ Zarati, ktorí ju zaregistroval v Paname. Sagona je známa tiež ako Le Grec, pretože v čase potopenia mala grécku posádku aj doklady.

Dňa 3. decembra 1945 narazila podobne ako Donator na zabudnutú mínu. Explózia roztrhla loď na dve časti, zničila palubu a hornú nadstavbu. Pri výbuchu zahynuli dvaja námorníci, pričom jeden ostal nezvestný.

V súčasnosti je vak len 400 metrov od spomínaného Donatora. Vrak je nesmierne fotogenický, pretože jeho korma aj stredná časť sú veľmi dobre zachovalé. Za spomienku stoja vrtula aj kormidlo plavidla.

 

 

- Hellcat
Pomerne zachovalý vrak americkej stíhačky Hellcat. Jeho dĺžka bola 10 m a rozpätie krídiel 13 m. V súčasnosti sa nachádza sa v hĺbke 54-57 metrov. Lietadlo Hellcat bolo nástupcom úspešnej série lietadla Wildcat. Bojoval v druhej polovici 2. svetovej vojny pod peruťami US NAVY aj Britského kráľovského letectva. Od roku 1942 po 1945 bolo údajne vyrobených 12 275 ks. Jeho výzbroj tvoril guľomet ráže 12,5 mm. Neskôr aj bomby o hmotnosti do 900 kg. Pod každým krídlom bol tiež schopný niesť 312 mm rakety.

 

 

- Dornier Do 24T
Tento hydroplán bol počas II. svetovej vojny postavený vo Francúzsku pre nemeckú Luftwaffe. V roku 1944 pripadol späť Francúzsku, kde slúžil na patrolovanie a výzvednú službu. Do vody neďaleko Les Sablettes sa v búrkových podmienkach zrútil 20. decembra 1945. Dnes sa zbytky kedysi 27 metrov dlhého letúňa nachádzajú v hĺbkach 41 - 43 metrov. Na vraku sú dobre viditeľné dva motory, trup a aj pilotná kabína, ktorá je až o 200 metrov ďalej v hĺbke 46 metrov. Najmenej zachovalé sú krídla.

 

 

- Mustang P-51
Ďalším aeroplánom v tunajších vodách je tento v roku 1944 zostrelený bombardér. Dnes leží neďaleko polostrova Giens v hĺbkach 54 - 56 metrov. Osud tohto v USA postaveného lietadla nie je celkom jasný. Istým je hádam len to, že bolo nasadené silami Aliancie pri dobíjaní južných častí Francúzska. Vrak jev prekvapujúco dobrom stave a dá sa hodlne obkrúžiť počas jediného ponoru.

 

 

- Trafik
Táto trojsťažňová a 40 metrov dlhá nákladná loď plávala pod plachtami až do 17. november 1919, kedy sa za neznámych okolností potopila. Dnes zbytky tohto plavidla nachádzame v hĺbkach 52 -56 metrov. Vrak bol objavený pred približne 30-timi rokmi rybármi a zberačmi korálov, ktorí však jeho polohu prísne utajovali. Nadstavbu dreveného plavidla už pohltil zub času, zatiaľ čo zaujímavo zarastený trup môžeme obdivovať podnes.


Riviéra

Letoviská na Francúzskej riviére a Azúrovom pobreží (Cote d´Azur) patria k najvyhľadávanejším – a najdrahším – v Európe. Z jednej strany tiché Stredozemné more, z druhej strany majestátne Alpy, a vo všetkých letoviskách prvotriedny servis, noblesné promenády a príjemná klíma. Okrem skvelých pláží a luxusných hotelov a obchodov tu však nájdete napríklad aj množstvo príjemných rybárskych mestečiek a prístavov (Antibes, Golfe-Juan, Juan-les-Pins) Hlavným mestom regiónu je Nice, ani mená ďalších dôležitých letovísk vám však určite nie sú neznáme: Monaco, St. Tropez, Cannes…

Azúrové pobrežie Francúzska je svetoznáme plážami, ktoré sú v Európe ojedinelé a scenériou typickou pre šarmantné Provensálsko. Nikdy nezabudnete na vodné mesto Port-Grimaud, známe ako malé Benátky alebo slávny prístav St. Tropez s malebným starým mestom. Neďaleko sú monumenty ako úžiny Verdon (nazývané aj Grand Canyon Európy), Monaco, Castelet, Vodný Svet v Antibes, Cannes, Marseille, alebo Maurské horské dedinky či vinohrady St. Tropez.


 

Saint Tropez

Saint Tropez je malé mestečko na pobreží Stredozemného mora, cez záliv oproti Ste Maxime, 50 km juhozápadne od Cannes a 60 km severovýchodne od Toulonu. Žije tu len niečo cez 5 700 obyvateľov. Je však veľmi obľúbené u turistov, najmä v lete. Počas celého 20. storočia lákalo veľa slávnych osobností. Najprv to boli poväčšine len Francúzi, od 50-tych rokov, čiastočne aj zásluhou Brigitte Bardot sa Saint Tropez dostalo medzinárodnej pozornosti.

Pomenovanie mesta pravdepodobne pochádza od martýra svätého Tropesa, ktorý sa odmietol vzdať svojej viery, bol popravený zoťatím hlavy a jeho telo bolo vyhodené z člna a nakoniec bolo vyplavené na mieste, ktoré sa dnes volá Zátoka Saint Tropez. Počas rokov 1470 až 1672 bolo Saint Tropez samostatnou nezávislou republikou, ktorej vládli kapitáni vybraní zástupcami spoločenstva a volení ľudom. Až kráľ Ľudovít XIV si mesto podmanil a znovu dostal pod francúzsku nadvládu.

Saint Tropez je moderná verzia stredovekého mestečka, preslávená najmä líniou luxusných jácht tiahnucej sa pozdĺž prístaviska a líniou terasovitých kaviarničiek priamo oproti, rozdelené promenádou prechádzajúcich sa turistov. Ďalej do vnútra mesta sa vlnia typické úzke uličky medzi starými budovami. Preslávili ich najmä obchodíky a reštaurácie. V tejto časti sa nachádza nespočetne veľa predajní so suvenírmi a darčekovými predmetmi. Nočný život je veľmi živý.

 

Monte Carlo

Je nielen mestskou štvrťou, ale súčasne aj hlavným mestom štátu Monako, ktorému vládne kniežací rod Ranierovcov. Za návštevu určite stoja záhrady sv. Martina s výhľadom na more, ktoré inšpirovali tvorbu Guillauma Apollinaira. Nachádza sa tu niekoľko bezo sporu zaujímavých múzeí. Nás potápačov istotne zaujme Oceánografické múzeum či akvárium, ktorého fasáda vystupuje z mora na pevninu a ponúka tak interaktívnu expozíciu podmorského života v prístave.
Spomedzi ostatných múzeí spomeňme aspoň Múzeum napoleonských suvenírov a Zbierku historických archívov, ktoré zachytávajú pestrú monackú históriu, Voskové múzeum princov Monaka či Azúrový Express (vlak), ktorý uvezie „len“ 54 pasažierov. Odvážnejší, alebo sveta skúsenejší si svoj pobyt môžu spestriť návštevou kasína.

 

Nice

Je bezpochyby jedným z najkrajších miest na francúzskom pobreží Európy. Nádherná príroda a tesné spojenie so Stredozemným morom ako aj typická atmosféra letoviska vytvára z Nice atraktívne miesto pre všetky vekové skupiny. A to nielen v lete. Svoje čaro si zachováva počas celého roku. Nice je nielen hlavným mestom regiónu, ale aj kultúry. Hneď po Paríži, má práve Nice najväčší počet múzeí. Rozhľadenejší z vás si možno spomenú, že v tomto meste strávili časť života takí umelci akými boli: Renoir, Dufy, Léger, Matisse, Picasso či Chagal... A Nice zostalo aj po stáročiach inšpiráciou pre umelcov, ktorí tam stále hľadajú pokoj duše či rozlet svojich myšlienok...

 

Antibes

Antibes je plné romantických úzkych uličiek a zákutí, nad ktorými sa týči hrad rodiny Grimaldovcov. Teraz hrad hostí múzeum Pabla Picassa. Domov na určitú dobu poskytlo nielen Picassovi, ale i Grahamu Greenovi a Maxovi Ernstovi. Pokiaľ sa budeš chcieť vydať po ich stopách, bude pravdepodobne najlepšou voľbou kúpa kombinovaného lístku, ktorý platí do Picassovho múzea, múzea archeológie, mestskej pevnosti, napoleonského múzea a do Múzejnej veže. V exile sa tu skrýval mimo iného aj čiernohorský kráľ Nikola I. Petrović Njegoš so svojou manželkou, kráľovnou Milenou.

Za návštevu určite stojí aj morské zoo - Marineland. Navštív delfinárium, pozri si inteligentné kosatky, obávané žraloky, tulene či smiešne tučniaky a množstvo drobných morských rýb. Môžeš sa tiež prejsť mediálne známym skleneným tunelom vedúcim priamo skrz ich vodné "kráľovstvo". Ak budeš mať chuť zabávať sa vo vode rovnako ako kosatky, hneď vedľa nájdeš skvelý akvapark spojený s lunaparkom. Pre fanúšikov pestrofarebného hmyzu je neďaleko motýlia farma.

Antibes tiež každoročne hostí hádam najznámejší festival potápačskej videotvorby a podmorskej fotografie.

 

Cannes

Cannes je rušným mestom známym mnohými medzinárodnými spoločenskými udalosťami a filmovými festivalmi. Ale je tiež obdarené okúzľujúcim prostredím, miernou klímou a takmer stále čistou oblohou. Harmóniu mesta ešte upevňujú blízke vrchy, nádherná zátoka a dva ostrovy ochraňujúce mesto.
Väčšina obyvateľov hovorí po francúzsky ale dohovoríš sa aj po anglicky. Je to mesto kín, flirtov, začínajúcich hercov a tiež slávnych hviezd. Je tiež známe svojimi jachtami a vysokou spoločnosťou. Mestský prístav býva doslova preplnený drahými jachtami milionárov z celého sveta


 

Kaňon pri Verdune

A záverom náš tip: rozhodne by si si nemal nechať ujsť návštevu najväčšieho kaňonu v Európe. Táto vápencová tiesňava stojí skutočne za to !

 

Podrobnejšie sa logistike a francúzskym reáliám venujeme v časti o destináciách.

 
Použité ilustrácie sú z knihy - Jules Verne: 20.000 míľ pod morom