|
|||||||||||||
|
||||||
|
M/Y Cassiopeia - Sudan
Keď sa prehrabávam starými potápačskými filmami vo svojej videotéke, vždy sa rád znova a znova vraciam k tvorbe Jacques-Yves Cousteau-a a jeho slávnej posádky lode Calypso. Pri sledovaní ich dobrodružstiev im v tichom obdive mimovoľne závidím tú možnosť potápať sa na ľudoprázdnych miestach našej planéty tak, ako to bolo možné pred 20-30 rokmi. Viac sa o Sudáne dočítaš aj v našej sekcii o destináciách.
Z mnohých, vtedy celkom neznámych miest sa postupom času stali strediská s dobre prosperujúcim potápačským businessom. Ale južné akvatórium Červeného mora vďaka geografickým, ale aj politickým podmienkam zostalo ako voľakedy. Dnes sa dá do tejto stále ešte panenskej oblasti, dostať len na palube jednej zo štyroch potápačských lodí, ktorým sa podarilo dostať špeciálne povolenie.
|
marec 2010 |
Sudánske safari
z Port Sudan |
2 190 Eur |
V cene je zahrnuté
- letenky (Budapešť – Káhira, Káhira – Port Sudan a späť)
- plná penzia
- ubytovanie v dvojlôžkových kabínach
- čaj, káva, minerálka, nealkoholické nápoje (Cola, Fanta, Sprite)
- inštruktori hovoriaci po anglicky, arabsky, rusky, nemecky
- potápanie (12l fľaše, olovo, inštruktor)
V cene nie je zahrnuté
- alkoholické nápoje
- príplatok za použitie 15l fliaš alebo dvojitých fliaš
- požičanie potápačského výstroja
- nitrox
- bakšišné
Lietadlom poletíme najskôr z Budapeštianskeho letiska Ferihegy /neďalekého Schwechatu/ do Káhiry. Tam prespíme v 3 hviezdičkovom hoteli. Do Sudánu totiž lietajú výlučne len štátne aerolinky Sudan Air v čase, ktorý vylučuje okamžitý prestup. Tou lepšou stránkou tohto „pit stopu“ je skutočnosť, že nám to umožní sa aspoň čiastočne porozhliadnuť po tejto 18 miliónovej metropole. Na druhý deň môžeme na šťastie na miesto očakávaného staručkého Antonova nastúpiť do nového moderného a len nedávno zakúpeného lietadla typu Airbus. Po prílete do Port Sudan nás neminie hádam tá najzložitejšia časť našej výpravy – a síce hraničná kontrola. Tá je mimoriadne precízna v tejto krajine, ktorá je vlastne aj v súčasnosti zmietaná občianskou vojnou.
Očakávať môžeme podrobnú prehliadku batožiny aj oblečenia, ktoré budeme mať na sebe. Do Sudánu, ako nábožensky veľmi silnej moslimskej krajiny nie je možné z vonka prinášať alkohol či obrázky, ktoré by mohli byť v rozpore s koránom a ich vierou. Do tejto kategórie zahŕňame aj sporo oblečené ženy napríklad len v plavkách, aké sú bežné na stránkach našich magazínov. Po pravdepodobne dlhšie trvajúcej procedúre nás prevezú z letiska rovno do prístavu, kde sa konečne nalodíme na „Cassiopeiu“.
Vnútorné priestory
Cassiopeia predstavuje so svojou dĺžkou a šírkou 40 respektíve 8 metrov
luxus na vode. Kajuty ako aj všetky spoločné zatvorené priestory sú
plne klimatizované. Pasažieri tohto korábu majú k dispozícii veľkoryso
riešený “Európsky salón“. Je vybavený LCD TV/VCR/DVD a CD prehrávačmi.
V bare sa podávajú miešané koktaily. Medzi ponormi sa o vyplnenie času
istotne postará aj audiovizuálne centrum v salóne, satelitný telefón
na palube či dosiahnuteľný internet. Aj keď možno nie tak celkom naivne
predpokladám, že väčšine z nás pravdepodobne vystačí tá chvíľa voľna
na „prečistenie fotiek“ z pamäťových médií našich fotoaparátov a osviežujúci
spánok na slanom ovzduší. ”Arabský Coffe Shop”, je miestnosť s originálnym
dizajnom a hudbou. Okrem kávy a ďalších arabských nápojov sa tu pravidelne
podáva aj „šiša“. Takto sa označuje typická arabská vodná fajka.
Kajuty
Vo svojich útrobách, ukrýva Cassiopeia 6 dvojmiestnych kajút so samostatnými
posteľami. V ďalších 6-tich dvojmiestnych kajutách je francúzka posteľ.
Kapacitu celkovo 26 pasažierov dopĺňa 2-lôžkový apartmán tzv. Honeymoon
suite.
Vonkajšie priestory
V hornej časti provy sú viacúrovňové paluby rozdelené na slnečnú aj
krytú časť. ”Slnečná paluba” predstavuje komfort s plochou okolo 100m2.
Poskytuje priestor vyznávačom slnka ale aj tým, ktorý chcú zostať na
čerstvom vzduchu. O pohodu pasažierov sa postarajú chladnička s občerstvením
aj komfortné kreslá. Ďalšia menšia slnečná paluba je na prove plavidla.
”Tienená paluba” pred salónom vytvára pohodlný, zakrytý priestor pre
oddych a vzájomné rozhovory medzi ponormi a po večeroch.
Parametre plavidla
Dĺžka: 40 m
Šírka: 8 m
Pohon: 2x MAN diesel; každý 1150 HP
Generátor: 2x Mercedes 80 kW Silent
Zásoba vody: zásobník na 18 ton + odsoľovacie zariadenie (2 tony /denne)
Zásoba paliva: 30 ton
Elektrina: 220V v každej kajute a v salóne
Navigácia: Kompas, GPS, VHF, Radio, Radar, EPIRB, Sonar, satelitný telefón
Bezpečnosť: 2x záchranný raft, 40x záchranná vesta, 8x hasiaci prístroj,
záchranné bóje
A potom – stále je tu ešte jeden tromf lode Cassiopeia. Skvelá strava, zložená z prvkov africkej, európskej ale aj ázijskej kuchyne.
O bezproblémový priebeh potápania sa istotne zaslúži aj vybavenie lode Cassiopeia. Priestranná potápačská paluba a platforma tvoria viac než adekvátnu plochu pre potápačov, pripravujúcich sa na ponor. Dve ručné sprchy na platforme umožňujú umývanie výstroja po ponore sladkou vodou. Taktiež kúpeľňa a toaleta sú priamo napojené na potápačskú palubu.
Výbava a výstroj
K dispozícii sú jednak 11-litrové duralky (20 ks), ako aj pre Červené
more netypické 15-litrové fľaše (10 ks) s ventilmi typu DIN s adaptérom.
O neviditeľnú, ale dôležitú podporu sa postarajú 2 kompresory typu Bauer
a 2 doprovodné Zodiaci (každý vybavený závesným motorom o sile 40 HP).
Ani Nitrox nie je problémom. Najdôležitejším článkom tejto reťaze je
však skúsená posádka plavidla, ktorá dobre pozná tunajšie vody, miesta
ponorov a lokálne prúdenia.
Spoločným znakom potápačských lokalít dosiahnuteľných z Port Sudan-u
je nesmierne čistá voda, bohatý podmorský život a prúdeniu. Väčšina
ponorov sa bude odohrávať na strmo klesajúcich stenách porastených ešte
stále farebnými korálmi a osamotených útesoch uprostred modrej a zdanlivo
nekonečne hlbokej prázdnoty.
Zo živočíchov môžeme očakávať okrem iného aj zvýšený výskyt veľkých
dravých rýb akými sú aj žraloky, tuniaky a barakudy. Bolo by veľkým
prekvapením, ak by sme napríklad nevideli celé kŕdle Žralokov mlatohlavých
/kladivákov/.
Sha´ab Rumi
Byť v tunajších vodách a neponoriť sa na slávnej Cousteauovej základni,
je akoby navštíviť Louvre a obísť Monu Lisu. Na útese Sha´ab Rumi, neďaleko
prístavu Búr Sudán spočíva v hĺbke 15 metrov dnes už vlastne len vrak
podmorského obydlia, v ktorom v roku 1963 strávilo päť mužov viac než
mesiac plniac výskumný program v rámci projektu Conshelf 2.
Umbria
Ďalším veľhlasným ponorom v tejto oblasti je vrak talianskej lode Umbria.
Zbytky tejto lode, na ktorej sa ako prvý v roku 1949, len 9rokov po
jej potopení zanáral slávny Hans Hass sú v hĺbke od 18 do 33 metrov.
Priaznivá poloha plavidla vytvorila vhodné podmienky pre celý rad inde
len vzácnych druhov rýb. Neveľká hĺbka umožňuje aj menej skúseným potápačom
si naplno vychutnať čaro vrakového potápania.
Sha´ab Suadi - Toyota Wreck
Navštíviť by sme mali aj takzvaný „Toyota Wreck“. Už aj názov napovedá,
že sa jedná o potopené plavidlo s nákladom áut tejto značky.
Ďalšie lokality
Angarosh (matka žralokov), Sanganeb,.......
Vopred sa ospravedlňujeme za prísnejší režim stornovacích podmienok. Uvedené pravidlá sú dôsledkom zložitejšej spolupráce s kooperujúcimi stranami (egyptsky hotel, sudánske víza, transfery a pohyb turistov v Sudáne...)
Pri rezervácii lode, letenky a hotela sa zloží záloha”
- vo výške 30% a podpíšu sa 3 zmluvy (letenky, hotel, loď)
- ďalšia splátka (50%) v termíne najneskôr 60 dní pred nástupom
- posledná splátka do plnej ceny najneskôr 30 dní pred nástupom
Počet cestujúcich sa skonkretizuje najneskôr 30 pre nástupom. Po tomto
termíne už nejestvuje storno – len zámena mena. Zámena cestujúceho je
možná:
- do 16 dní pred nástupom zdarma
- 11-15 dní pred nástupom za poplatok 50 eur/osoba
- 10 – 4 dni pred nástupom za poplatok 100 eur/osoba
- 3 -1 deň pred nástupom nie je možná zámena
- Pas musí byť platný minimálne 6 mesiacov od posledného dňa zájazdu.
- V pase nesmie byť pečiatka alebo víza z Izraela.
- V pase musia byť 2 voľné stránky na egyptské víza a jeden list na
sudánske víza.
- Návštevníci sa musia zaočkovať proti žltej zimnici minimálne 1 týždeň
pred začiatkom zájazdu a treba mať pri sebe očkovaciu kartu, keďže ich
môžu vyžadovať pri návrate zo Sudánu.
- Do Sudánu sa nesmie priniesť alkohol v akejkoľvek forme.
- Pitie alkoholu na verejnosti a byť pod vplyvom alkoholu je trestný
čin.
- Nie je povolený žiaden pornografický materiál alebo materiál so sexuálnou
tematikou.
- Nie je povolené fotografovanie alebo filmovanie na letisku v Port
Sudáne.
- Návštevníci by mali rešpektovať pravidlá miestnych obyvateľov a byť
vhodne oblečený. V meste je potrebné mať dlhé nohavice, košelu a blúzku
s dlhým rukávom. Pokiaľ je loď ešte v prístave nemali by byť oblečený
len v šortkách alebo plavkách.
- Potápači musia mať poistenie DAN.
Použité ilustrácie sú z knihy - Jules Verne: 20.000 míľ pod morom |